Routekaart herstart amateurvoetbalcompetities

Geplaatst door Ronald Vermeulen (secretaris) op 04-02-2021
Gisteren kondigde de KNVB aan dat ze alle mogelijkheden willen benutten om dit seizoen alsnog leuke wedstrijden te kunnen voetballen. Hiervoor hebben ze de KNVB Regio Cup bedacht: kleinschalige regionale competities die ze organiseren zodra de coronamaatregelen het toelaten.

Hoewel de lockdown gisteravond is verlengd blijft het streven onveranderd om alle voetballers en scheidsrechters dit seizoen nog mooie wedstrijden aan te kunnen bieden zodra de situatie dit toelaat. Door de coronamaatregelen kunnen veel seniorenvoetballers en scheidsrechters al maanden niet of slechts beperkt terecht op de velden. Dit terwijl bewegen en voetballen in de buitenlucht juist gezond is voor het lichaam en bijdraagt aan een frisse geest, iets wat extra belangrijk is in tijden als deze.

Routekaart amateurvoetbalcompetities
Hoe en op welke wijze het seizoen hervat kan worden hangt af van de coronamaatregelen en verschilt per categorie. Nadat het kabinet gisteren de routekaart met coronamaatregelen heeft gepresenteerd, kan de KNVB vandaag opvolgen met de eigen routekaart voor het amateurvoetbal . Hierin speelt de onzekerheid rondom de ontwikkeling van het coronavirus de hoofdrol. Veel scenario’s zijn hierdoor eerder al gesneuveld, maar het doel van de KNVB blijft om opties open te houden en iedereen zoveel mogelijk te laten voetballen als dat (weer) kan. Sportiviteit blijft de leidraad.

KNVB Regio Cup
Zodra de coronamaatregelen het toelaten wordt voor teams uit de categorie B het seizoen hervat met de KNVB Regio Cup. Zij doen hier standaard aan mee tenzij zij zich hiervoor afmelden. Ook voor de categorie A wordt een Regio Cup georganiseerd als blijkt dat de competities niet meer hervat kunnen worden. Medio februari inventariseert de KNVB onder de clubs in de categorie A met welke teams zij hieraan mee willen doen. De nadere invulling van de Regio Cup hangt onder andere af van de beschikbare tijd die er is om nog te voetballen.

Meer informatie over het uitspelen van de competities en/of de start van de KNVB Regio Cup zal volgen in de komende weken en maanden. Met de aankondiging van de KNVB Regio Cup hoopt de KNVB in ieder geval een stip op de horizon te hebben gezet. Laten we ons ook de komende periode aan de maatregelen blijven houden zodat we dit seizoen hopelijk alsnog kunnen afsluiten met een aantal mooie en sportieve wedstrijden.
(Bron: KNVB)

Laatst vernieuwd: 04-02-2021 om 12:23:10