KNVB Assist Scheidsrechters nieuwsbrief maart

Geplaatst door Ronald Vermeulen (secretaris) op 18-03-2021

Beste (assistent-)scheidsrechter,

We zijn inmiddels een jaar in de ban van de Coronapandemie. Een jaar met weinig voetbalwedstrijden en veel alleen buiten sporten. Gelukkig wordt er volop gevaccineerd en komen de versoepelingen van de maatregelen op gang. Iedereen tot 27 jaar traint weer volle bak. Dit biedt de mogelijkheid om onderling wedstrijden te spelen waardoor steeds meer scheidsrechters ook actief zullen zijn. Voor iedereen van 27 jaar en ouder geldt dat er weer getraind mag worden in groepen van vier al dan wel op 1.5 meter afstand.

We zien op social media dat COVS-verenigingen het trainen ook weer oppakken. Wellicht ook een kans voor clubscheidsrechters die arbitrage-gericht willen trainen. In het trainschema van Hilco de Boer vind je leuke traingen. Lees maar eens. Helaas mogen de zalen nog niet open, dus de zaalvoetbalscheidsrechters worden nog langer op de proef gesteld.

De themabijeenkomsten voor KNVB officials zijn in volle gang. Via DugOut gaan officials, onder leiding van twee KNVB arbitrage-docenten, met elkaar in gesprek over spelregels, diversiteit, leefstijl & voeding, samenwerking en weerstand & agressie. In onderstaand artikel vertelt Sander de Brito Roque over de eerste ervaringen. Tevens starten we dit jaar een pilot met themabijeenkomsten voor verenigingsscheidsrechters. Als dit een succes blijkt, zullen we de themabijeenkomsten jaarlijks ook gaan aanbieden aan clubarbiters.

De promotie/degredatie regeling is momenteel onderdeel van gesprek bij de collega’s Arbitrage. Deze maand nog zullen de KNVB officials hier bericht over krijgen.

Hopelijk tot snel!

Hans Quaars

Verenigingsadviseur arbitrage Zuid

• KNVB Regiocup

We vinden het belangrijk dat alle spelers dit seizoen – zodra de coronamaatregelen dit toelaten – weer kunnen doen wat ze het liefste doen: voetballen. Daarom starten we met de organisatie van de KNVB Regiocup. Voor de A-categorie zullen de KNVB officials ingezet worden.

• Trainingsschema’s

Om op de juiste manier aan je fitheid te werken, stelt trainer van de Betaald Voetbalscheidsrechters Hilco de Boer iedere maand een trainschema op. Zowel voor scheidsrechters als assistent-scheidsrechters. Zaalvoetbalscheidsrechters kunnen het beste het schema voor de assistenten volgen.

• Speeldagenkalender

De speeldagenkalenders voor het amateurvoetbal van het seizoen 2021/’22 zijn bekend. De tweede en derde divisie van het amateurvoetbal beginnen komend seizoen in het weekeinde van 21 en 22 augustus 2021. De hoofdklasse mannen begint een weekend later op 28 en 29 augustus. De meeste reguliere competities gaan van start in het weekend van 25 en 26 september 2021.

• Themabijeenkomsten

Wat doe je als (assistent-)scheidsrechter wanneer een coach naar een van zijn spelers roept dat ‘hij moet ingrijpen, want je bent toch geen homo?’ Direct rood zegt de één, je moet handelen naar de omstandigheden, vindt de ander. Dit is een van de situaties die aan de orde komt tijdens de online themabijeenkomsten voor (assistent-) scheidsrechters.

• Verenigingsadviseur Arbitrage

Voor clubs is het belangrijk om binding te houden met de verenigingsscheidsrechters. Wil je tips, brainstormen of goede voorbeelden delen? Neem gerust contact met de Verenigingsadviseur Arbitrage uit jouw regio. Wij kunnen je adviseren of helpen in contact te komen met andere verenigingen om zo ervaringen uit te wisselen.

Laatst vernieuwd: 18-03-2021 om 16:02:57