Incidenten melden met de DiscriminatieMelder

Geplaatst door Ronald Vermeulen (secretaris) op 19-12-2021

Vanaf vandaag kan men de DiscriminatieMelder downloaden. Met deze app kan iedereen incidenten melden die te maken hebben met racisme en discriminatie in het voetbal en daarbuiten. Want als men niets doet, dan verandert er ook niets. De app is een onderdeel van het gezamenlijke aanvalsplan tegen racisme en discriminatie in het voetbal, ‘Voetbal is van iedereen’, een initiatief van de Rijksoverheid, KNVB, Eredivisie CV, Keuken Kampioen Divisie en Vrouwen Eredivisie.

Met alle mogelijkheden voor het voetbal, is de DiscriminatieMelder de vernieuwde versie van de Meld Discriminatie Nu-app van Discriminatie.nl, de landelijke vereniging van discriminatievoorzieningen.

Vanuit alle lagen en hoeken van de samenleving komen mensen op of rond het voetbalveld samen. Dat maakt het voetbal zo mooi, maar ook kwetsbaar voor racisme en discriminatie. De norm is dat geen enkele vorm hiervan wordt geaccepteerd. Met de DiscriminatieMelder heeft men drie opties om melding maken: Melding Algemeen, Betaald Voetbal en Amateurvoetbal. Meldingen in de eerste categorie worden opgevolgd door Discriminatie.nl, zoals voorheen met Meld Discriminatie Nu. Voor het betaald voetbal is de app vooral bedoeld voor stadionbezoekers, zij kunnen een melding maken als een incident zich in het stadion voordoet. Deze melding gaat direct naar de veiligheidscoördinator in het stadion, zodat bijvoorbeeld een steward gevraagd kan worden om poolshoogte te nemen. Voor het amateurvoetbal gaan de meldingen naar Discriminatie.nl, de KNVB ontvangt een overzicht van verenigingen waar incidenten zijn gemeld en een geanonimiseerde beschrijving van het incident. Vervolgens neemt Discriminatie.nl contact op met de melder en wordt indien de melder dit wenst, ook de KNVB betrokken. De KNVB neemt contact op met de vereniging. Daarnaast kan de zaak worden voorgelegd aan de secretaris van de speciaal aanklager discriminatie om te beoordelen of er een tuchtzaak gestart kan worden of een vooronderzoek daartoe.

Hier leest u meer informatie over het tuchtrechtsysteem van de KNVB.

Melden kan ook anoniem. Opvolging richting de melder is dan niet mogelijk, wel worden de incidenten geregistreerd. Hierdoor vormt zich een beeld van de problematiek en is helder waar en welke acties nodig zijn.

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: “Het idee van de meldingsapp voor het voetbal hebben we uit Engeland. Op dit moment voetballen we helaas zonder publiek. Maar de app staat wel klaar en iedereen kan hem vanaf vandaag downloaden. Zodra het weer kan, hopen we dat iedereen de app gaat gebruiken en op de tribune of langs de lijn discriminatie en racisme in het voetbal meldt. Het melden is zo veel makkelijker en de opsporing wordt daarmee effectiever. Vergeet niet dat veruit de meeste voetballiefhebbers helemaal niks te maken willen hebben met racisme en discriminatie en dat zij graag willen meehelpen om te zorgen dat het voetbal een mooie sport blijft voor iedereen. Wij vinden dat de app geslaagd is, als mensen zich mede door deze app meer bewust worden van discriminerende uitlatingen. Uiteindelijk hopen wij dat de app maar vooral het hele actieplan waar de app onderdeel van uitmaakt gaat bijdragen aan een positievere, veiliger en sportievere sportcultuur.”

Marianne van Leeuwen, directie KNVB: “Bij een incident wil iedereen dat er snel en streng gestraft wordt. In Nederland hebben we een rechtssysteem waarbij je iemands schuld moet kunnen bewijzen voordat je kunt straffen. Dat is in het voetbal met het tuchtrechtsysteem of met stadionverboden niet anders. Het is dus belangrijk dat men melding doet zodat we kunnen ingrijpen en/of een onderzoek kunnen starten. Daarnaast is het registreren van meldingen ook noodzakelijk om te weten te komen waar de incidenten zich voornamelijk voordoen. Dus zelfs anonieme meldingen zijn bruikbaar. Deze app vormt 1 van de 20 onderdelen van ‘Ons voetbal is van iedereen’. Ik hoop dat we, zodra de tribunes en amateurvelden weer vol(ler) zijn, met dit complete plan en met z’n allen een belangrijke verandering in gang kunnen zetten.”

“Ruim een kwart van de Nederlanders ervaart discriminatie. We vinden het belangrijke dat deze mensen de weg naar ons weten te vinden en discriminatie melden. Net als voetbal is het verbod op discriminatie en gelijke behandeling van iedereen. De app is een middel om discriminerende scheldpartijen en opmerkingen te stoppen. We gaan met de KNVB en verenigingen in gesprek en helpen melders om een oplossing te vinden voor hun individuele situatie. Niet alleen voetballiefhebbers, maar iedereen kan van de app gebruik maken. Dus ook als je discriminatie ervaart in je werk, bij het zoeken van een huis of in een dagelijkse situatie, kun je dit melden en rekenen op de steun van Discriminatie.nl”, aldus Frederique Janss van Discriminatie.nl, de landelijke vereniging van antidiscriminatievoorzieningen.

De app is te downloaden via Google Play en de App Store. Een promotiecampagne voor de app gaat van start als publiek weer in de stadions wordt toegestaan en de amateurs weer wedstrijden mogen spelen.

Filmpje: Meld_Discriminatie-app.mp4

Laatst vernieuwd: 19-12-2021 om 16:07:25