In Memoriam Cor Cozijn

Geplaatst door Ronald Vermeulen (secretaris) op 19-03-2020

19 maart 2020 is onze oud-Voorzitter en Erelid Cor Cozijn overleden.

Cor was lid van onze vereniging sinds 1979 en voorzitter van 1985 tot en met 2005.

Bij zijn afscheid als voorzitter is hij benoemd tot Erelid. Ook ontving hij de Gouden Scheidsrechter van COVS Nederland.

Cor kwam min of meer toevallig terecht in de rol van voorzitter van COVS groep Leiden en omstreken. Hij had zich oorspronkelijk beschikbaar gesteld voor de kwaliteitszetel van de COVS in de commissie Opleidingen van de KNVB afdeling Leiden. (Kort daarvoor was hij gestopt met fluiten vanwege rugklachten). De keuze om in plaats hiervan het voorzitterschap te aanvaarden was bewust, al had hij zich voorgenomen om dit voor een beperkte periode te doen. Het werd 20 jaar.

Hij kwam wekelijks op de clubavond zodat de leden hem goed leerden kennen. Eerst gezellig een kaartje leggen met z’n maatjes Karel Kadiks, Karel Meeuwenberg, Tjalling Brugman en Henk Diseraad. Later aan de grote tafel discussiëren over spelregels, sigaretje roken enz.

Eén keer heeft hij meegetraind in een outfit uit het jaar nul, dat heeft hij jaren moeten horen.
Hij heeft daarna nooit meer mee getraind…

Eén van de leukste taken als voorzitter vond Cor representatie. Dit hield onder meer in dat hij per week gemiddeld twee voetbalclubs bezocht, bijvoorbeeld tijdens wedstrijden van de eerste elftallen. Hij heeft ontegenzeggelijk bijgedragen aan het verstevigen van de band tussen COVS en de voetbalverenigingen. Bij alle bezoeken had hij altijd een passend woordje klaar.

Samen met collega-voorzitters van COVS-afdelingen uit West II (o.a. Wim van den Berg - Den Haag -, Aad Mul en Jan van Rooijen – Gouda -, Robert Domhof – Rotterdam - en Mart van der Most –Vlaardingen –) was hij een geduchte, maar altijd faire ‘partij’ voor het districtsbestuur van COVS West II en KNVB West II. Op landelijke COVS-bijeenkomsten werd hij vaak gevraagd om als woordvoerder van het district op de treden.

Cor was een ware kenner van de spelregels. Fanatiek deelnemer en promotor van de spelregelwedstrijden (voor de jeugd en scheidsrechters) in de afdeling en in het district.

Die strikte regelkennis en interpretatie hebben hem wellicht in de weg gezeten bij zijn scheidsrechterscarrière. Hoewel met name zijn optreden bij het opstarten van het G-voetbal in de afdeling en het district zeker niet onderschat mag worden.

De Jaarvergaderingen met Cor als voorzitter duurden wel eens erg lang. Hij bleef net zo lang debatteren totdat hij gelijk kreeg.

Cor was een eigenzinnige man maar was ook erg amicaal vooral tegen de dames binnen de vereniging. Als hij ze ontmoette werden zij door hem uitbundig begroet met een stevige omhelzing en vaak gaf hij z’n ontvangen struik bloemen, zoals hij die altijd noemde, aan hen.

Na zijn aftreden als voorzitter bleef Cor nog actief binnen de tuchtcommissie van de COVS.

In 2008 werd Cor getroffen door een beroerte. Na een aantal maanden herstel in Verpleeghuis Leythenrode was hij genoeg hersteld om de eerste paal te slaan voor onze huidige kantine.

Op ons jubileum feestavond 11 mei heeft Cor als ere-gast met Jan de Jong het nieuwe welkomsbord met onze nieuwe verenigingsnaam onthuld.

Cor heeft veel betekend voor de COVS en daar zijn we hem dankbaar voor.

Wij wensen de naaste familie sterkte met het verlies van Cor.
Namens het bestuur,
Ronald Vermeulen
secretaris

Met dank aan Peter Korst en Piet van der Meer

De samenkomst, voorafgaand aan de crematie, wordt gehouden op donderdag 26 maart om 10.15uur in de Boerhave aula van crematorium Rhijnhof, Laan te Rhijnhof 10 te Leiden.

Laatst vernieuwd: 23-03-2020 om 15:18:04